Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Powiatowy Urząd Pracy w Łańcucie od 01.01.2020 r. do 31.12.2020 r. realizował projekt pozakonkursowy: „Aktywizacja osób powyżej 29 r. ż. pozostających bez pracy w powiecie łańcuckim (VI)" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt realizowany był w ramach Osi priorytetowej VII Regionalny rynek pracy, Działania 7.2 Poprawa sytuacji osób bezrobotnych na rynku pracy - projekty pozakonkursowe PUP Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014 – 2020, na podstawie Umowy o dofinansowanie projektu, zawartej z Województwem Podkarpackim – Wojewódzkim Urzędem Pracy w Rzeszowie.
Celem głównym projektu w 2020 r. było podniesienie poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych powyżej 29 r. ż. zarejestrowanych w PUP Łańcut.
Wsparcie w ramach projektu, realizowane na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2020 r., poz. 1409 z późn. zm.), kierowane było do 130 osób bezrobotnych (72 K, 58 M) w wieku 30 lat i więcej (od dnia 30 urodzin), pozostających bez pracy, zamieszkałych w powiecie łańcuckim (woj. podkarpackie), zarejestrowanych w PUP Łańcut, należących do przynajmniej jednej z niżej wymienionych grup docelowych tj. do:
- Osób pozostających poza rynkiem pracy tj. osób bezrobotnych zwłaszcza:
- osób w wieku 50 lat i więcej,
- kobiet,
- osób długotrwale bezrobotnych tj. osób bezrobotnych pozostających bez zatrudnienia nieprzerwanie przez okres ponad 12 miesięcy,
- osób z niepełnosprawnościami,
- osób o niskich kwalifikacjach tj. posiadających wykształcenie do poziomu ISCED 3 włącznie (niższe niż podstawowe (ISCED 0), podstawowe (ISCED 1) gimnazjalne (ISCED 2) lub ponadgimnazjalne (ISCED 3) – średnie ogólnokształcące, średnie zawodowe, zasadnicze zawodowe).
2) Rolników i członków ich rodzin (osoby posiadające nieruchomość rolną lub członkowie ich rodzin podlegający ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego, które chcą odejść z rolnictwa); wsparcie kierowane do tej grupy miało na celu podjęcie zatrudnienia poza rolnictwem i przejście z systemu ubezpieczeń społecznych rolników opartego na KRUS do ogólnego systemu ubezpieczeń społecznych opartego na ZUS. Osoby przynależące do tej grupy musiały stanowić min. 5% wszystkich uczestników objętych realizacją projektu.
3) Bezrobotnych mężczyzn w wieku 30-49 lat, którzy nie należeli do kategorii uczestników wymienionych w pkt 1 lit. c-e oraz w pkt 2; udział tych osób w projekcie nie mógł przekroczyć 20% bezrobotnych objętych wsparciem w ramach projektu, a udzielona im pomoc miała doprowadzić do rozpoczęcia przez nich prowadzenia działalności gospodarczej.
W rezultacie wsparciem w ramach projektu objęto łącznie 131 osób bezrobotnych (72 K, 59 M). Dodatkowa osoba (1 M) skorzystała ze wsparcia w projekcie w miejsce osoby, która zrezygnowała z kontynuowania zatrudnienia na wyposażonym/doposażonym stanowisku pracy.
Zgodnie z jednym z kryteriów dostępu zawartym w ww. Rocznym Planie Działania RPO WP 2014 – 2020 na rok 2020, pierwszeństwo w przyjęciu do projektu przez cały jego okres miały następujące osoby bezrobotne:
1) osoby, które zgodnie z zaplanowaną ścieżką zakończyły udział w projektach realizowanych w ramach Działania 8.2 RPO WP (Aktywna integracja osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym prowadzona przez Ośrodki Pomocy Społecznej/Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie), kwalifikujące się do objęcia wsparciem;
2) uczestnicy projektów realizowanych w ramach Działania 7.4 RPO WP (Rozwój opieki żłobkowej w regionie), kwalifikujący się do objęcia wsparciem.
W ramach projektu realizowane były następujące formy wsparcia:
Forma wsparcia | Liczba osób objętych wsparciem w 2020 r. |
Prace interwencyjne | 56 |
Staże | 25 |
Refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego | 21 |
Przyznanie bezrobotnemu jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej | 29 |
Ww. wsparcie poprzedzone było analizą umiejętności, predyspozycji i problemów zawodowych uczestniczek/uczestników projektu. Uczestniczki/uczestnicy mieli możliwość skorzystania – wg zgłaszanych i zdiagnozowanych w IPD potrzeb - z odpowiednio dobranych form wsparcia niezbędnych do poprawy ich sytuacji na rynku pracy lub uzyskania zatrudnienia, w tym również (wg potrzeb) z usług rynku pracy w rozumieniu art. 35 ust. 1 pkt. 1 i 3 ustawy o promocji zatrudnienia (…) tj. z pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego, które nie były finansowane w ramach projektu współfinansowanego z EFS ze środków Funduszu Pracy.
Głównym rezultatem projektu było podjęcie zatrudnienia (w tym samozatrudnienia) przez
110 osób spośród wszystkich uczestniczek/uczestników projektu. W efekcie zatrudnienie (w tym samozatrudnienie) po opuszczeniu programu podjęło łącznie 123 jego uczestniczek/uczestników.
Planowana do osiągnięcia ogólna efektywność zatrudnieniowa w projekcie wynosiła:
- na poziomie co najmniej 44,3% dla osób bezrobotnych znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji tj. osób w wieku 50 lat i więcej, osób długotrwale bezrobotnych, kobiet, osób z niepełnosprawnościami, osób o niskich kwalifikacjach;
- na poziomie co najmniej 60,4% - dla pozostałych osób nienależących do ww. grupy.
Wszyscy uczestnicy projektu, wśród których mierzona była efektywność zatrudnieniowa, przynależeli do grupy osób będących w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy. Osiągnięta efektywność zatrudnieniowa w tej grupie wyniosła 95%.
Inne założone w projekcie wskaźniki produktu oraz wskaźniki rezultatu osiągnięto na poziomie 100% lub wyższym.
Dodatkowo w ramach projektu (w związku z trwającą pandemią wirusa COVID-19), od miesiąca kwietnia 2020 r. realizowano nowe instrumenty wsparcia na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1842 z późn. zm.), tj.:
- dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników (...) oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne (…) - art. 15zzb,
- dofinansowanie przedsiębiorcy będącemu osobą fizyczną niezatrudniającą pracowników części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej (…) – art. 15zzc.
W związku z powyższym grupa docelowa projektu została rozszerzona – oprócz osób bezrobotnych wsparciem w ramach projektu obejmowani byli również: pracownicy przedsiębiorstw i osoby samozatrudnione. W 2020 r. ww. wsparciem w projekcie objęto łącznie 775 takich osób, w tym: 439 pracowników (art. 15 zzb) oraz 337 osób samozatrudnionych (art. 15 zzc).
Budżet projektu w 2020 r. przeznaczony na zadania realizowane na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia (…) wynosił: 1 659 154,81 zł.
Natomiast dodatkowo otrzymane środki finansowe na realizację w ramach niniejszego projektu nowych instrumentów wsparcia (art. 15zzb, art. 15zzc) na podstawie ww. ustawy COVID-19 wyniosły: 3 528 638,50 zł.
Łączny budżet projektu EFS w 2020 r. wynosił zatem 5 187 793,31 zł (w tym dofinansowanie projektu z UE: 4 409 624,31 zł).