Informacja Tarcza 4
Powiatowy Urząd Pracy w Łańcucie informuję, że w dniu 19 czerwca 2020 r. Sejm przyjął ustawę o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 wprowadzającą zmianę w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem
i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, 567 i 568 z pózn. zm.) w poniższym zakresie:
w części odnoszącej się do art. 15zzb dot. dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników (...):
okres brany pod uwagę do obliczenia spadku obrotów może zaczynać się po dniu 31grudnia 2019 r., zamiast po 1 stycznia 2020 r. Zmiana umożliwia przedsiębiorcom wybranie całego stycznia do uwzględniania spadku obrotów;
nabory wniosków nie ulegają zakończeniu z upływem 14-dniowego terminu, lecz prze-kształcają się w nabory ciągłe i trwają do czasu ogłoszenia ich zakończenia przez dyrektora urzędu pracy;
aby umożliwić spełnienie warunku utrzymania zatrudnienia w przypadku rozwiązania umowy o pracę przez pracownika lub rozwiązanie z nim umowy na podstawie art. 52 Kodeksu Pracy, wprowadzono możliwość zastąpienia tego pracownika innym pracownikiem. Nowy pracownik zostanie objęty umową o dofinansowanie w miejsce dotychczasowego pracownika. O zmianie pracownika objętego dofinansowaniem przedsiębiorca jest zobowiązany powiadomić urząd pracy;
przedsiębiorca nie będzie składał comiesięcznych oświadczeń; przedsiębiorca będzie zobowiązany do poinformowania urzędu pracy w formie oświadczenia o każdej zamianie danych dotyczących zatrudnionych pracowników objętych dofinansowaniem oraz w zakresie ich wynagrodzenia (zaktualizowany kalkulator) w terminie 7 dni roboczych oraz o otrzymaniu w międzyczasie pomocy publicznej np. z ZUS. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia";
wnioski o dofinansowanie będą składane do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy, a nie jak dotychczas–siedzibę lub miejsca wykonywania pracy przez pracownika;
środki pochodzące z tej formy pomocy nie będą podlegać egzekucji sądowej ani
administracyjnej, z wyjątkiem egzekucji prowadzonej na rzecz osób, na których wynagrodzenia
i należne od tych wynagrodzeń składki na ubezpieczenia społeczne to dofinansowanie zostało przekazane, będą wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego;
w ramach tej formy pomocy, nie ma konieczności składania ponownie wniosków, jeśli wpłynęły one do urzędów przed wejściem w życie ustawy o dopłatach (...); nie są też potrzebne żadne aneksy do zawartych już umów
w zakresie art. 15zzc dot. dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej (...):
okres brany pod uwagę do obliczenia spadku obrotów może zaczynać się po dniu 31 grudnia 2019 r., zamiast po 1 stycznia 2020 r. Zmiana umożliwia przedsiębiorcom wybranie całego stycznia do uwzględniania spadku obrotów;
nabory wniosków nie ulegają zakończeniu z upływem 14-dniowego terminu, lecz
przekształcają się w nabory ciągłe i będą trwały do czasu ogłoszenia ich zakończenia przez dyrektora urzędu pracy;
wnioski o dofinansowanie będą składane do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy, a nie jak dotychczas–miejsca prowadzenia działalności gospodarczej;
środki pochodzące z tej formy pomocy nie będą podlegać egzekucji sądowej ani
administracyjnej, będą wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego;
w ramach tej formy pomocy, nie ma konieczności składania ponownie wniosków, jeśli wpłynęły one do urzędów przed wejściem w życie ustawy o dopłatach (...); nie są też potrzebne żadne aneksy do zawartych już umów.
w części dotyczącej się art. 15zzd dot. niskoprocentowej pożyczka z Funduszu Pracy dla mikroprzedsiębiorców(...):
pożyczkobiorcy nie będą musieli składać wniosków o umorzenie pożyczki. Umorzenie będzie następowało z urzędu na podstawie informacji w CEIDG/KRS, jeśli przedsiębiorca spełni warunek umorzenia tzn. będzie prowadził działalność gospodarczą przez 3 miesiące od dnia udzielenia pożyczki. Rozwiązanie dotyczy wszystkich pożyczek, także tych już udzielonych;
środki pochodzące z pożyczki nie będą podlegać egzekucji sądowej ani administracyjnej–są wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego;
wnioski o pożyczkę będą składane do urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę mikroprzedsiębiorcy, a nie jak dotychczas–miejsce prowadzenia działalności gospodarczej;
nie ma konieczności składania ponownie wniosków o pożyczkę, jeśli wpłynęły one do urzędów przed wejściem w życie ustawy o dopłatach (...);
nie są też potrzebne żadne aneksy do zawartych już umów o pożyczkę.
w zakresie art. 15zze (dot. dofinansowania wynagrodzeń oraz składek ze środków Funduszu Pracy dla organizacji pozarządowych):
zmiana sposobu wyliczania spadku przychodów z działalności statutowej. Do kwoty przychodów nie wlicza się darowizn (zarówno rzeczowych jak i finansowych) otrzymanych
w związku z realizacją działań w zakresie przeciwdziałania COVID-19;
nabory wniosków nie ulegają zakończeniu z upływem 14-dniowego terminu, lecz przekształcają się w nabory ciągłe i będą trwały do czasu ogłoszenia ich zakończenia przez dyrektora urzędu pracy,
rezygnacja z konieczności comiesięcznego składania oświadczeń o zatrudnianiu w danym miesiącu pracowników objętych umową oraz kosztach ich wynagrodzeń i należnych od tych wynagrodzeń składek. W zamian zobowiązuje się Wnioskodawcę do poinformowania PUP
o każdej zmianie danych wpływających na wysokość wypłacanego dofinansowania. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia";
aby umożliwić spełnienie warunku utrzymania zatrudnienia w przypadku rozwiązania umowy o pracę przez pracownika lub rozwiązanie z nim umowy na podstawie art. 52 Kodeksu Pracy, wprowadzono możliwość zastąpienia tego pracownika innym pracownikiem. Nowy pracownik zostanie objęty umową o dofinansowanie w miejsce dotychczasowego pracownika. O zmianie pracownika objętego dofinansowaniem przedsiębiorca jest zobowiązany powiadomić urząd pracy;
środki pochodzące z tej formy pomocy nie będą podlegać egzekucji sądowej ani administracyjne–są wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego.
w zakresie dodanego art. 15zze2 (dot. dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników kościelnej osoby prawnej oraz jej jednostki organizacyjnej):
przewidziano analogiczne, jak przy art. 15zze, wsparcie polegające na dofinansowaniu części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek;
instrument przysługuje kościelnej osobie prawnej i jej jednostce organizacyjnej działającej na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz
o gwarancjach wolności sumienia i wyznania;
dofinansowanie przysługuje na okres 3 miesięcy w wysokości nieprzekraczającej kwoty stanowiącej sumę 70% wynagrodzeń poszczególnych pracowników objętych wnioskiem
o dofinansowanie wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń, jednak nie więcej niż 70% kwoty minimalnego wynagrodzenia, powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne od pracodawcy.
W zakresie dodanego art. 15 zzda (niskooprocentowana pożyczka ze środków Funduszu Pracy:
pożyczka ta ma umożliwić organizacjom pozarządowym i podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, którzy prowadzili działalność gospodarczą lub statutową przed dniem 1 kwietnia 2020 r., pokrycie bieżących kosztów prowadzenia tej działalności;
pożyczka będzie udzielana ze środków Funduszu Pracy do wysokości do 5 tys. zł, ale nie więcej niż 10% przychodów za ubiegły rok, zaś jej oprocentowanie będzie stałe i będzie wynosiło
w skali roku 0,05 stopy redyskonta weksli, przyjmowanych przez Narodowy Bank Polski;
rozpoczęcie spłaty pożyczki będzie następowało po trzymiesięcznym okresie karencji, okres spłaty pożyczki nie może być dłuższy niż 12 miesięcy;
pożyczka wraz z odsetkami będzie podlegała umorzeniu pod warunkiem, że organizacja pozarządowa i podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przez okres 3 miesięcy od dnia jej udzielenia będą prowadził działalność gospodarczą lub statutową. Środki z pożyczki nie podlegają egzekucji w części dotyczącej finansowania instrumentów, o których mowa w art. 15zzda i art.15zze2.
i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, 567 i 568 z pózn. zm.) w poniższym zakresie:
w części odnoszącej się do art. 15zzb dot. dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników (...):
okres brany pod uwagę do obliczenia spadku obrotów może zaczynać się po dniu 31grudnia 2019 r., zamiast po 1 stycznia 2020 r. Zmiana umożliwia przedsiębiorcom wybranie całego stycznia do uwzględniania spadku obrotów;
nabory wniosków nie ulegają zakończeniu z upływem 14-dniowego terminu, lecz prze-kształcają się w nabory ciągłe i trwają do czasu ogłoszenia ich zakończenia przez dyrektora urzędu pracy;
aby umożliwić spełnienie warunku utrzymania zatrudnienia w przypadku rozwiązania umowy o pracę przez pracownika lub rozwiązanie z nim umowy na podstawie art. 52 Kodeksu Pracy, wprowadzono możliwość zastąpienia tego pracownika innym pracownikiem. Nowy pracownik zostanie objęty umową o dofinansowanie w miejsce dotychczasowego pracownika. O zmianie pracownika objętego dofinansowaniem przedsiębiorca jest zobowiązany powiadomić urząd pracy;
przedsiębiorca nie będzie składał comiesięcznych oświadczeń; przedsiębiorca będzie zobowiązany do poinformowania urzędu pracy w formie oświadczenia o każdej zamianie danych dotyczących zatrudnionych pracowników objętych dofinansowaniem oraz w zakresie ich wynagrodzenia (zaktualizowany kalkulator) w terminie 7 dni roboczych oraz o otrzymaniu w międzyczasie pomocy publicznej np. z ZUS. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia";
wnioski o dofinansowanie będą składane do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy, a nie jak dotychczas–siedzibę lub miejsca wykonywania pracy przez pracownika;
środki pochodzące z tej formy pomocy nie będą podlegać egzekucji sądowej ani
administracyjnej, z wyjątkiem egzekucji prowadzonej na rzecz osób, na których wynagrodzenia
i należne od tych wynagrodzeń składki na ubezpieczenia społeczne to dofinansowanie zostało przekazane, będą wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego;
w ramach tej formy pomocy, nie ma konieczności składania ponownie wniosków, jeśli wpłynęły one do urzędów przed wejściem w życie ustawy o dopłatach (...); nie są też potrzebne żadne aneksy do zawartych już umów
w zakresie art. 15zzc dot. dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej (...):
okres brany pod uwagę do obliczenia spadku obrotów może zaczynać się po dniu 31 grudnia 2019 r., zamiast po 1 stycznia 2020 r. Zmiana umożliwia przedsiębiorcom wybranie całego stycznia do uwzględniania spadku obrotów;
nabory wniosków nie ulegają zakończeniu z upływem 14-dniowego terminu, lecz
przekształcają się w nabory ciągłe i będą trwały do czasu ogłoszenia ich zakończenia przez dyrektora urzędu pracy;
wnioski o dofinansowanie będą składane do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy, a nie jak dotychczas–miejsca prowadzenia działalności gospodarczej;
środki pochodzące z tej formy pomocy nie będą podlegać egzekucji sądowej ani
administracyjnej, będą wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego;
w ramach tej formy pomocy, nie ma konieczności składania ponownie wniosków, jeśli wpłynęły one do urzędów przed wejściem w życie ustawy o dopłatach (...); nie są też potrzebne żadne aneksy do zawartych już umów.
w części dotyczącej się art. 15zzd dot. niskoprocentowej pożyczka z Funduszu Pracy dla mikroprzedsiębiorców(...):
pożyczkobiorcy nie będą musieli składać wniosków o umorzenie pożyczki. Umorzenie będzie następowało z urzędu na podstawie informacji w CEIDG/KRS, jeśli przedsiębiorca spełni warunek umorzenia tzn. będzie prowadził działalność gospodarczą przez 3 miesiące od dnia udzielenia pożyczki. Rozwiązanie dotyczy wszystkich pożyczek, także tych już udzielonych;
środki pochodzące z pożyczki nie będą podlegać egzekucji sądowej ani administracyjnej–są wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego;
wnioski o pożyczkę będą składane do urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę mikroprzedsiębiorcy, a nie jak dotychczas–miejsce prowadzenia działalności gospodarczej;
nie ma konieczności składania ponownie wniosków o pożyczkę, jeśli wpłynęły one do urzędów przed wejściem w życie ustawy o dopłatach (...);
nie są też potrzebne żadne aneksy do zawartych już umów o pożyczkę.
w zakresie art. 15zze (dot. dofinansowania wynagrodzeń oraz składek ze środków Funduszu Pracy dla organizacji pozarządowych):
zmiana sposobu wyliczania spadku przychodów z działalności statutowej. Do kwoty przychodów nie wlicza się darowizn (zarówno rzeczowych jak i finansowych) otrzymanych
w związku z realizacją działań w zakresie przeciwdziałania COVID-19;
nabory wniosków nie ulegają zakończeniu z upływem 14-dniowego terminu, lecz przekształcają się w nabory ciągłe i będą trwały do czasu ogłoszenia ich zakończenia przez dyrektora urzędu pracy,
rezygnacja z konieczności comiesięcznego składania oświadczeń o zatrudnianiu w danym miesiącu pracowników objętych umową oraz kosztach ich wynagrodzeń i należnych od tych wynagrodzeń składek. W zamian zobowiązuje się Wnioskodawcę do poinformowania PUP
o każdej zmianie danych wpływających na wysokość wypłacanego dofinansowania. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia";
aby umożliwić spełnienie warunku utrzymania zatrudnienia w przypadku rozwiązania umowy o pracę przez pracownika lub rozwiązanie z nim umowy na podstawie art. 52 Kodeksu Pracy, wprowadzono możliwość zastąpienia tego pracownika innym pracownikiem. Nowy pracownik zostanie objęty umową o dofinansowanie w miejsce dotychczasowego pracownika. O zmianie pracownika objętego dofinansowaniem przedsiębiorca jest zobowiązany powiadomić urząd pracy;
środki pochodzące z tej formy pomocy nie będą podlegać egzekucji sądowej ani administracyjne–są wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego.
w zakresie dodanego art. 15zze2 (dot. dofinansowania części kosztów wynagrodzeń pracowników kościelnej osoby prawnej oraz jej jednostki organizacyjnej):
przewidziano analogiczne, jak przy art. 15zze, wsparcie polegające na dofinansowaniu części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek;
instrument przysługuje kościelnej osobie prawnej i jej jednostce organizacyjnej działającej na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz
o gwarancjach wolności sumienia i wyznania;
dofinansowanie przysługuje na okres 3 miesięcy w wysokości nieprzekraczającej kwoty stanowiącej sumę 70% wynagrodzeń poszczególnych pracowników objętych wnioskiem
o dofinansowanie wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń, jednak nie więcej niż 70% kwoty minimalnego wynagrodzenia, powiększonego o składki na ubezpieczenia społeczne od pracodawcy.
W zakresie dodanego art. 15 zzda (niskooprocentowana pożyczka ze środków Funduszu Pracy:
pożyczka ta ma umożliwić organizacjom pozarządowym i podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, którzy prowadzili działalność gospodarczą lub statutową przed dniem 1 kwietnia 2020 r., pokrycie bieżących kosztów prowadzenia tej działalności;
pożyczka będzie udzielana ze środków Funduszu Pracy do wysokości do 5 tys. zł, ale nie więcej niż 10% przychodów za ubiegły rok, zaś jej oprocentowanie będzie stałe i będzie wynosiło
w skali roku 0,05 stopy redyskonta weksli, przyjmowanych przez Narodowy Bank Polski;
rozpoczęcie spłaty pożyczki będzie następowało po trzymiesięcznym okresie karencji, okres spłaty pożyczki nie może być dłuższy niż 12 miesięcy;
pożyczka wraz z odsetkami będzie podlegała umorzeniu pod warunkiem, że organizacja pozarządowa i podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przez okres 3 miesięcy od dnia jej udzielenia będą prowadził działalność gospodarczą lub statutową. Środki z pożyczki nie podlegają egzekucji w części dotyczącej finansowania instrumentów, o których mowa w art. 15zzda i art.15zze2.